Zasto ovo pisem?

S obzirom da sam napomenula da cu se potruditi da pribavim neke Ekartove citate dobila sam sledeci komentar na moj tekst o Ekartu Tolu:
„Sve su ideje diskutabilne, a ako se stavljaju u kontekst površnosti ne znam čemu toliko priče i najava nastavka…“

Razlog moje price i nastavaka sigurno nije u tome sto ja imam nesto protiv Ekarta Tola. Kako bih i mogla? Ja coveka i ne poznajem, ali verujem u slobodu misljenja i izrazavanja. Verujem da istinski progres nastaje tek onda kada se svacije misljenje (bez izuzetka) podvrgne analizi ili kritici, u protivnom lako dolazi, ako ne do „pranja mozga“, onda do regresivnog razvoja.

Jer, ma koliko da je neki covek sposoban ili genijalan u nekim stvarima, on u isto vreme ima i neka svoja ogranicenja ili „slepu tacku“ koju drugi ljudi mogu bolje zapaziti nego on. Ja licno nemam nista protiv da mi ljudi upute konstruktivnu kritiku. Naprotiv, cak sam im i zahvalna kada mi ukazu na neki moj propust ili nedostatak. Time mi samo pomognu da brze postizem dalnji, progresivniji razvoj.

S obzirom da ja vec dugo vremena proucavam duhovnost i da sam cula za Ekarta (posto se ovde pojavio skoro u svim medijima) normalno je da sam se zainteresovala i procitala nekoliko njegovih knjiga, na osnovu kojih sam oformila svoje misljenje.

A, posto vodim blog smatrala sam da bi njegovo ucenje bila dobra tema za razgovor, te sam zato iznela svoje misljenje koje mozda nije u saglasnosti sa misljenjem nekih ljudi. Zato bi mi bilo drago da oni iznesu njihovo. Meni nije stalo do toga da pokazem ili dokazem ko je u pravu, niti mi je to toliko vazno, koliko da se ostvari adekvatnije razumevanje ili adekvatnija spoznaja.

Mislim da se nismo u potpunosti razumeli, jer ja ne smatram da je Ekartovo delo u celosti povrsno. Naprotiv, smatram da je izuzetno inteligentan i da njegove knjige sadrze dosta originalnih, korisnih i dubokomislenih postavki, baziranih na istocnjackoj mudrosti. Zato i mislim da ih vredi citati, ali ne tako da se bezrezervno i nekriticki prihavta sve sto u njima pise.

Ono sto sam ja istakla i sto smatram da zasluzuje kriticki pristup, jer u sebi sadrzi izvesnu jednostranost kao i ambivalentnost i kontradiktornost, pa samim tim i izvesnu ogranicenost ili povrsnost je njegov odnos prema razumu, mislima i recima.
Njegova osnovna postavka se bazira na tome da je misljenje uzrok zla i nefunkcioalnosti ljudi. Da je neophodno da se ljudi vrate vlastitom Bicu tako sto ce se truditi da stalno praktisu Sada (neka vrsta meditacije ili opustanja bez aktivnog procesa misljenja).

Naravno, da je to korisno, potrebno i pozeljno, narocoto u danasnjem ubrazanom tempu zivota. Ali, i tu je neophodna umerenost ili balans. Pasivnost je korisna u potrebnoj dozi, dok u preteranoj postaje stetna. Zato je i pasivno i aktivno stanje ili stanje opustanja i nemisljenja kao i stanje ostroumnog, logicnog misljenja podjednako vazno, korisno i znacajno. U protivnom se stvara ravnodusnost automata ili zombija s otupelim osecanjima i mislima.

Englezi imaju izreku koja glasi: „Use it or lose it.“ Ili „Upotrebljavaj ili ces izgubiti“ koja se u praksi zaista pokazala tacnom. Mnogi stariji ljudi koji se previse opustaju ili dovoljno ne stimulisu razum kroz aktivnost misljenja, skloniji su razvijanju demencije nego njihovi vrsnjaci koji stimulisu logicno razmisljanje kroz npr. Aktivno citanje, igranje saha, resavanje ukrstenih reci, zagonetki itd.

Razum i misljenje je Bogom dan dar ili ono sto ljude cini ljudima, tj. sto im daje sposobnost dozivljaja vise kompleksnosti zivota. Ocigledan primer su ljudi koji izgube razum. Bog nam ne bio dao razum, misljenje i reci da nemaju neku svrhu i znacaj. Pitanje je samo koliko smo mi u stanju da shvatimo tu svrhu i znacaj?

Zato mislim da je arogantno brzopleto obezvredjivati funkciju misljenja i govora (dimenziju aktivnosti i zvuka) a velicati cutanje ili pasivnu dimenziju tisine. Jer, i jedno i drugo je je neophodno za razvoj u ovoj dimenziji. Pa zasto bi nam to smetalo?

Pas ima potrebu da laje, kokos da kokodace, ptica da cvrkuce da bi objavila ili obelodnila unutrasnje stanje svoga bica ili da bi privukla paznju i uspostavila kontakt s clanovima svoje vrste. Pa zasto bi onda nama smetalo da govorimo i time obelodanjujemo ono sto mislimo?

Svakako da je i cutanje isto tako mocno i efikasno sredstvo komunikacije i da se preko njega takodje moze izraziti odredjeno stanje svesti, ali mi ipak nismo ribe da cutimo. Zato i govor i cutanje imaju svoje potrebno vreme primene. U nekim momentima i situcijama, cutanje moze biti stetno, u nekim potrebno i korisno. Isto se odnosi i na govor. Dakle, potrebna efikasnost se dobija pravilnim balansiranjem ili pravilnom primenom govora i cutanja.

Ja licno nalazim zadovoljstvo u razmisljanju. Smatram da me misljene ne cini neodgovornom, nesretnom i nefunkcionalnom. Naprotiv, upravo mi omgucava da ostvarim zeljenu integralnost na svim nivoima svoga bica tako sto realizujem moj duhovni potencijal kroz njega. Rezultat takve svesne aktivnosti je stalna promena ili razvoje koji se manifestuje kao visi stepen razumevanja. Misli su znacajna, kreativna aktivnost koja podstice progresivne promenu ako se inicira iz sredista bica.

Zato ono nije uzrok zla i nefinkcionalnosti. Uzrok tome je nerazumevanje zakonitosti njegovog razvoja. Kada se razumeju takve zakonitosti tada se ljudima i pruza mogucnost njegovog pravilnog koriscenja. Dakle, ljudi se ne trebaju uciti da ne mislle, vec da se osposobljavaju da pravilo ili funkcionalno misle, tako sto ce znati napraviti razliku izmedju funkcionalnog i nefunkcionalnog nacina razmisljanja ili sto ce razumeti uzroke kao i zakonitosti njihovog razvoja.

3 responses to “Zasto ovo pisem?

  1. Sofija ovo je bilo Vaše lepo objašnjenje Ekartovog rada i jako mi je drago da ste to ovde izneli. Tek sam ga odskoro nešto slušala i čitala. Sama takva tematika je dosta škakljiva jer mislim da svako na svom nivou ima drugačiju percepciju rada na duhovnosti. Gledala sam snimak Ekartovog govora i prvih 5-10 min je čovek odvojio na, po meni hipnotičku, tačku govora radi punog prisustva i obraćanja pažnje publike na to što će pričati. Već sam htela da ga gasim, ali me je iznenadilo njegovo izlaganje koje mogu donekle prihvatiti. Ali… Već ste sve rekli.
    S tim u vezi, sam htela da Vas zamolim da napišete svoju kritiku o Gurđijevu. Čitala sam dosta o njegovom učenju i mnogo mi je prijemčivo, a i podseti me Toll na neke Gurđijeve misli. Opet, razumevanje i svesnost je nešto bitno u duhovnom radu i sam razvoj se čini malo otežavajućim ako pogledamo toliko škola, mislilaca i drugih ljudi koji prate svoj put, da se čini da smo ponekad u lavirintu .
    Veliki pozdrav

    Sviđa mi se

    • Marnika, samo da te pozdravim i da ti kazem da trenutno nisam u stanju da dam opsirniji komentar. Ali, cim budem mogla, bice mi zadovoljstvo da to ucinim. Hvala za javljanje i sve najbolje!

      Sviđa mi se

    • Marnika, tvoj komentar me je podstakao da napisem clanak „Koje ucenje slediti?“ tako da verujem da ces indirektno dobiti neke odgovore i o Gurdiju. Ja licno nisam veliki ljubimac Gurdija i smatram da je njegovo objasnjenje o materijalnosti znanja i njegovoj raspodeli, uvreda zdravom razumu.

      Metod njegovog rada i kondakta ima karakteristike sektastva i manipulativnosti. Ali, ne kaze se bez razloga da je zlato moguce naci i u prasini. Zato njegovo ucenje takodje ima interesantnih ideja. Ja se ne bih slozila s njegovom ekstremnom koncepcijom o uspavanosti ljudi, vec bih to okarakterisala da vecina ljudi dovoljo ne koristi puni svesni potencijal, tako da razmislja i deluje iz Polusvesnog Ega, sto ima karakteristike ogranicenog i programiranog misljenja i delovanja, koje zaista podseca na uspavanost ili nedovoljnu svesnost. Isto tako verujem, da je promena, stimulans ili aktivacija uma korisna, ali ne u ekstremima ili nacinima koje je on primenjivao.
      Hvala za javljanje i sve najbolje!

      Sviđa mi se

Ostavite odgovor

