Objašnjenje

Ovaj tekst je trebao predstavljati komentar ali ga zbog strukture objavljujem kao članak.

Mi svi u sebi posedujemo centar snage, moći ili duhovno jezgro koje je naša iskonska suština. Ta suština daleko nadmašuje naš svesni ili intelektualni kapacitet posto se nalazi u nadsvesnosnom nivo ili nesvesnom. U stvari, funkcionalnost našeg svesnog nivoa i zavisi da li smo u stanju da dopremo do tog nivoa.

Ono što se često označava kao „duhovno budjenje“ upravo označava kontakt s takvim nivoom ili realizaciju ljudi o njihovoj istinskoj suštini. Zato i diktum „Spoznaj samog sebe“ već vekovima ima istu moć i svežinu kao i u doba kada je nastao jer se ljudi neprekidno uveravaju u njegovu istinitost, značaj i vrednost.

Duhovna dimenzija ljudi kao najviši, suštinski nivo svesti osposobljava ljude da sagledavaju suštinske zakonitosti postojanja. Time oni prevazilaze niže, pojavno razumevanje fizičke egzistencije i ostvaruju istinsku mudrost koja ih osposobljava da pronalaze, ne samo smisao već i svrhu vlastite egzistencije, kao i da se lakše suočavaju sa mogućim teškoćama ili da pronalaze konstruktivno rešenje i izlaz iz svake situacije.

Karakteristika ljudi s progresivnim duhovnim razvojem je plemenitost, iskrenost, saosećajnost ili sve one osobine kojima svaki čovek evolucionarno teži. Zato sva religiozna učenja i ističu ovakve osobine kao poželjne pošto su one siguran znak duhovnog razvoja. Neiskrenost, okrutnost, nemoralnost, surovost, manipulativnost itd. implicira zaostao duhovni razvoj i emocionalnu nezrelost pa se zato i kaže da su takvi ljudi siromašni duhom.

Šta je uzrok duhovne zaostalosti ljudi?
Mi smo izuzetno kompleksni pošto pored nadsvesnog nivoa (duhovne svesti) takodje imamo i podsvesni nivo (telesnu svest) sa potpuno suprotnim nagonom od duhovne svesti. Medjutim, naš svesni nivo pored toga što oseća nagone oba ova nivoa takodje vrši vanjsku interakciju s okolinom.
S obzirom da svako dete na ovaj svet dolazi (da tako kažem) nepripremljeno, pa i zbunjeno ono uči od roditelja i društva ili ljudi koji su se već adaptirali u ovoj egzistenciji kako i samo da se adaptira.

Zato drugi ljudi i društvo imaju ogroman uticaj na formiranje svakog pojedinca. Svaki društveni sistem ima svoje odredjene norme i pravila ponašanja koja pored progresivnih elemenata takodje sadrže i regresivne elemente ili elemente koji se sukobljavaju s duhovnim vrednostima.

Ma koliko da ljudska vrsta izgleda moćna sa njenim tehnološkim i akademskim dostignućima ona još uvek nije utvrdila vlastito poreklo te ne zna šta je sve ovo ili od kuda dolazi i kuda ide? Medjutim, i pored toga ona se oseća uspešno adaptirana i sigurna.

To navodi mnogo ljude da u potpunosti prihvataju društvene norme ili zapostavljaju unutrašnju interakciju tako da nisu u stanju da iniciraju duhovni razvoj. Ili ako ga i iniciraju on je nepotpun što uslovljava da se sam život kao i dogadjaji iz okoline shvataju preozbiljno i fatalno.

Različiti dogadjaji formiraju i različita snažna osećanja koja imaju nižu ili pojavnu mudrost sačinjenu od predrasuda. Na taj način čovek se nadje u vrtlogu života te se nalazi u stalnoj borbi, grču ili naporu da kontroliše i dominira ili da izbegne padove po bilo koju cenu. Naš narod za takve ljude kaže da jure kao muva bez glave čime se želi istaći njihovo uzaludno i beskorisno rasipanje energije i snage. U želji za blagostanjem i srećom gube mir koji je osnovna komponetna blagostanja i sreće.

Pojavna mudrost polusvesnog ega takodje ima i drugu krajnost ili polarnost te navodi neke ljude da se rezignirano, bezvoljno i apatično povlače iz života čime kreiraju egzistenciju bez radosti i zadovoljstva. Na taj način njihov životni elan i suštinski potencijal ostaje neiskorišćen.

Duhovnim razvojem, ljudi ostvaruju suštinsko razumevanje čime im se omogućava da koriste suštinski potencijal. To se vidi po tome što njihove aktivnosti poprimaju obeležje visokog stepena efikasnosti i konstruktivnosti. Oni pronalaze potreban balans koji se sastoji u tome da se preduzima aktivnost tamo gde je portrebna, ali isto tako da se odustaje od aktivnosti gde bi ona bila uzaludna, nepoželjna ili štetna. Time u njihovoj egzistenciji dominira potrebna doza mira i aktivnosti koja je neophodna da se sagleda suptilni smisao kao i radost života.

12 responses to “Objašnjenje

  1. Joj, draga Sofija, koliko ja vidim svest se nalazi izmedju dve vatre i ima ni malo lak zadatak da pomiri i poveže dve različite strane sveta…i sklopi jednu uravnoteženu, samosvesnu osobu, a to se čini mi se veoma teško da videti u današnje vreme. Ili, možda bi trebalo da ja pojačam dioptriju 🙂 ? Svi jure za ovim ili onim, u stalnom trku za nečim što još treba obaviti,što još treba kupiti, za sebe ili članove porodice ili jednostavno za svog nadredjenog na poslu, i na kraju ispadne da su svakim korakom napredka sve dalji od svoje suštine, tj samih sebe…Znaš, primetila sam da se ljudi zbune kada im postaviš jedno tako jednostavno, obično pitanje: ko si? Navode svoja imena, profesiju i svašta nešto drugo, ali najčešće ne znaju da kažu ko su oni stvarno u suštini…

    Sviđa mi se

  2. Ha, ha, ha. Svidja mi se tvoje objasnjenje. U svakom slucaju je originalno i duhovito. 🙂

    Sviđa mi se

  3. dopada mi se način na koji razmišljate. uživala sam čitajući. pozz

    Sviđa mi se

  4. Hvala Jasna. Zaista cenim tvoj lep gest. On dovoljno govori i o tebi.
    Pozdrav i sve najbolje.

    Sviđa mi se

  5. „Naš narod za takve ljude kaže da jure kao muva bez glave čime se želi istaći njihovo uzaludno i beskorisno rasipanje energije i snage. U želji za blagostanjem i srećom gube mir koji je osnovna komponetna blagostanja i sreće.“
    * primera za ovakvo ponasanje imam koliko hoces, u mojoj okolini, okolini mojih prijatelja… i takvi ljudi to zapravo ne uvidjaju, da taj miri koji gube im onemogucava da uzivaju u zivotu… ne zele da cuju savete, ni vidjenja drugih ljudi, gluvi su i slepi za svaki pokusaj koji dodje u vidu razgovora, saveta sa strane…
    Takvi ljudi izgube sebe i cini mi se da se vise nikda i ne pronadju, na zalost…
    Divan tekst.

    Sviđa mi se

  6. Hvala. U vecini slucajeva su u pitanju potisnuti konflikti s kojima ljudi ne zele da se suoce pa je sva paznja usmerena samo na spoljasnju interakciju.

    Sviđa mi se

  7. Postovana Sofija,
    Pitala bih Vas, a na osnovu sledeceg citata : „Neiskrenost, okrutnost, nemoralnost, surovost, manipulativnost itd. implicira zaostao duhovni razvoj i emocionalnu nezrelost pa se zato i kaže da su takvi ljudi siromašni duhom.“, na sta je onda po Vasem misljenju Isus mislio kada kaze: „Blago onima siromasnoga duha, jer je njihovo Carstvo nebesko.“
    Taj blagoslov me je uvek zbunjivao i citala sam dosta na tu temu, ali… pa bih Vas molila za Vase tumacenje.
    Srdacan pozdrav!

    Sviđa mi se

  8. Dragi Djurdjevak!
    Mada sam citala Bibliju ne mogu da se setim toga citata. Znam da je Isus isticao znacaj iskrenosti i duhovne cistote koja se moze naci kod dece, te je zato i govorio da je Carstvo nebesko dostizno za one ljude koji cuvaju ili neguju takvu nevinost. Isto tako, on je isticao znacaj krotkosti, skromnosti ili blage naravi nasuprot oholosti i arogantnosti.

    Medjutim, ne bi se trebala izgubiti iz vida cinjenica da je Biblija kroz veokove prevodjena tako da nije iskljucena mogucnost pogresnog prevoda ili greske koja ima tehnicki karakter. Zato bi ja taj blagoslov uzela s rezervom , sto znaci da ga ne bih bukvalno interpretirala jer Sveti Duh zauzima znacajno mesto u Bibliji.
    Hvala za javljanje i mnogo pozdrava!

    Sviđa mi se

  9. Najlepse hvala na odgovoru.
    Izvinjavam se sto nisam navela precizno izvor citata – u pitanju je jevandjelje po Mateju 5:3.
    Po mom misljenju, mada nisam sasvim sigurna, siromasan duh je u stvari skroman duh ,a to je zapravo osoba koja je ukrotila svoj ego, koja je OTVORENA za ono sto joj zivot ili Bog donosi, za promene, a da o tome ne sudi iz ega, da tako kazem „licnog duha“ ili svesti opterecene podsvesnim.
    Izvinjavam se jos jednom.
    Srdacan pozdrav!

    Sviđa mi se

  10. Djurdjevak, hvala i tebi na odgovoru. Ja imam Bibliju i na srpskom i na engleskom, pa sam pogledala oba prevoda. Na srpskom (u prevodu Dr. Lujo Bakotic) pise onako kao sto si i ti navela, ali u Bibliji (Australian Edition) Matthew 5:3 pise sledece:
    „Happy are those who know they are spiritually poor; the Kingdom of heaven belongs to them!“

    Mislim da je upravo OTVORENOST koju si istakla kljuc ove propovedi. Ja bih to protumacila tako sto se time istice da je ova egzistencija proces ucenja ili razvoja te je nemoguce ostvariti savrsenstvo.
    Ukoliko neko smatra da je postigao savrsen razvoj on samim tim uslovljava regres jer zaustavlja daljnji proces duhovnog razvoja.
    Dostici se moze samo ono sto ima granice ili sto je konacno. Savrsena duhovnost je nedostizna jer je bezgranicna i beskonacna. Zato se ona moze samo razvijati ili produbiti, ali ne i u potpunosti dostici.
    Do slicnog zakljucka je dosao i Sokrat o cemu sam ja vec pisla:
    https://sofija6.wordpress.com/2010/02/28/ii-spoznaja-ili-znanje-kao-proces/

    Nadam se da si zadovoljna odgovorom. Ukoliko ne, slobodno iznesi svoje misljenje ili pitanja.
    Ja tebi takodje saljem srdacan pozdrav i zelim sve najbolje!

    Sviđa mi se

  11. Slazem se sa Vama!
    Hvala Vam najlepse na odgovorima kao i na celokupnom radu na ovom blogu, zaista mi je dosta pomogao i veoma ga cenim.
    U nadi da cete i dalje nastaviti da nas prosvetljujete,
    srdacan pozdrav!

    Sviđa mi se

  12. Ideja ovog bloga i jeste korist i medjusobna saradnja svih ljudi koji teze ka progresivnijem duhovnom razvoju. Zato me neizmerno raduje da si ga nasla korisnim. Ja cu se i dalje truditi (koliko mi to vreme bude dozvoljavalo) da posaljem po neki post.
    Iskreno ti se zahvaljujem na ovako lepoj podrsci i priznanju i od srca zelim sve najbolje!

    Sviđa mi se

Ostavite odgovor

